Az emberi történelem hajnala óta létezik az a mélyen gyökerező hit, hogy egyetlen pillantás képes lehet ártani, megbetegíteni vagy romlásba dönteni egy életet. Ezt a jelenséget sok kultúra a maga módján értelmezi, de kevés helyen kapott olyan központi, teológiailag megalapozott szerepet, mint az iszlám világban. Itt a jelenség neve: ayn, vagyis a szem, gyakran fordítva szemmel verésként. Ez nem csupán babona, hanem a hitrendszer szerves része, amelyet a Korán és a Próféta Muhammad (béke legyen vele) hagyományai is megerősítenek. A szemmel verés valóságos szellemi fenyegetésnek számít, amely ellen minden hívőnek védekeznie kell.
Az ayn lényege a másik ember iránt érzett intenzív csodálat vagy irigység energiája, amely akaratlanul is kárt okozhat a megfigyelt személynek, tárgynak vagy eseménynek. Különösen igaz ez azokra, akik valamilyen szempontból kiemelkednek: szépségükkel, vagyonukkal, egészségükkel, vagy sikeres családi életükkel. A nők gyakran vannak kitéve ennek az ártó tekintetnek, mivel a női lét számos aspektusa – a szépség, a termékenység, az anyaság, a háztartás békéje – könnyen kiválthatja mások csodálatát és egyúttal irigységét (hasad).
A szemmel verés olyan szellemi méreg, amelyet a lélek bocsát ki a tekintet által, és amely kárt okoz annak, aki felé irányul, ha Isten (Allah) úgy akarja. Valóságos és kézzelfogható spirituális fenyegetés.
Az ayn teológiai alapjai és a hasad (irigység) különbsége
Mielőtt belemerülnénk a tünetek részleteibe, elengedhetetlen tisztázni a fogalmi kereteket. Az iszlám tanítások szerint az ayn (szemmel verés) és a hasad (rosszindulatú irigység) két különálló, de szorosan összefüggő jelenség. A hasad a szívben gyökerező szándékos rosszindulat, amely azt kívánja, hogy a másik elveszítse a birtokában lévő jót. Ez erkölcsileg elítélendő cselekedet, amiért a személy felelősséggel tartozik.
Ezzel szemben az ayn a tekintet energiája. Lehet szándékos, ha a tekintetet irigység vagy rosszindulat vezérli, de lehet teljesen akaratlan is. A szemmel verés akkor is bekövetkezhet, ha az ember egyszerűen csak túlzottan csodálja a másikat, és elmulasztja kimondani a megfelelő áldáskérő formulákat (például „Masha’Allah” – Ahogy Isten akarta). A hatásmechanizmus szellemi természetű: a tekintet energiája mintegy megtöri a megfigyelt személy körül lévő spirituális védőburkot, bejuttatva a káros rezgéseket.
A Próféta Muhammad (béke legyen vele) több hiteles hagyományban is megerősítette az ayn valóságát. Egy híres mondás szerint: „A szemmel verés valóság, és ha valami meg tudná előzni a sorsot, az a szemmel verés lenne.” Ez a kijelentés jelzi, milyen komolyan veszik az iszlámban ezt a spirituális fenyegetést. Az iszlám jogtudósok (ulemák) egyöntetűen elfogadják az ayn létezését, és a védekezés, valamint a gyógyítás módszereit részletesen kidolgozták, amelyek a ruqyah (spirituális gyógyítás) gyakorlatába tartoznak.
A Korán több szúrája is utal a rosszindulatú tekintet és az irigység elleni védekezés szükségességére. Különösen a 113. (Al-Falaq) és 114. (An-Nas) szúrák, melyek a védelemért Istenhez fohászkodnak, központi szerepet játszanak a szemmel verés elleni harcban. A hívők számára ez nem misztikus hókuszpókusz, hanem egy spirituális valóság, amelyre a hit alapú gyógyítás a megoldás.
Miért érinti gyakrabban a nőket a szemmel verés?
Bár az ayn bárkit érinthet, a tapasztalatok és a hagyományok szerint a nők gyakran sebezhetőbbek a szemmel veréssel szemben, vagy legalábbis az ő életükben manifesztálódnak a tünetek a legdrámaibb módon. Ennek több oka is van, amelyek szorosan kapcsolódnak a nők iszlám kultúrában betöltött szerepéhez és a társadalmi elvárásokhoz.
A nők életében sok terület van, amely könnyen kiválthatja az irigységet. Az egyik legkézenfekvőbb a szépség és a külső megjelenés. Egy nő, aki feltűnően szép, vagy akinek ápolt a megjelenése, akarva-akaratlanul is magára vonja a tekinteteket. Ha ezek a tekintetek nem kísérik áldáskéréssel, akkor az ártó energia könnyen megtapadhat rajta. Ez a jelenség nem korlátozódik a nyilvános térre, a nők közötti társas interakciókban is megjelenhet, például családi összejövetelek, esküvők alkalmával.
A másik kritikus terület a termékenység és az anyaság. Egy nő, aki könnyen teherbe esik, egészséges gyermekeket szül, vagy akinek harmonikus a családi élete, olyan áldásokat birtokol, amelyekre sokan vágynak. Azok a nők, akik nehezen esnek teherbe, vagy akik gyermektelenek, akaratlanul is irigykedhetnek. Ez az irigység, még ha jó szándékú barátnőktől is származik, kiválthatja az ayn hatását, ami meddőségi problémákhoz, vetéléshez, vagy hirtelen felmerülő egészségügyi gondokhoz vezethet az anyánál vagy a gyermeknél.
Végül, a sikeres házasság és a harmónia a családban szintén célpont. Egy olyan nő, akinek a férje gondoskodó, anyagilag stabil, és a kapcsolatuk szeretetteljes, könnyen a rossz szem áldozatává válhat. A szemmel verés gyakran manifesztálódik hirtelen és megmagyarázhatatlan házassági konfliktusokban, veszekedésekben, vagy a férj és feleség közötti hirtelen fellépő, erős ellenszenvben.
A szemmel verés tünetei nők esetében: Fizikai manifesztációk
A szemmel verés tünetei rendkívül sokrétűek és gyakran hasonlítanak a hagyományos orvosi vagy pszichológiai problémákra, ami megnehezíti a diagnózist. Az iszlám spirituális gyógyítói (raqi-k) azonban tapasztalat útján különbséget tesznek a hétköznapi betegségek és az ayn által okozott tünetek között. Az utóbbiak gyakran hirtelen jelentkeznek, súlyosak, és nem reagálnak a hagyományos orvosi kezelésekre.
Krónikus és rejtélyes fájdalmak
Az egyik leggyakoribb fizikai tünet a krónikus fáradtság és a kimerültség, amely nem múlik el pihenéssel. A nő folyamatosan gyengének érzi magát, mintha minden energiáját elszívták volna. Ez gyakran társul megmagyarázhatatlan, vándorló fájdalmakkal az egész testben, különösen a hátban, a vállakban és a lábakban. Ezek a fájdalmak gyakran reggel a legintenzívebbek.
Előfordulhatnak bőrproblémák is. Hirtelen megjelenő kiütések, ekcéma, vagy pattanások, amelyek makacsul ellenállnak a dermatológiai kezeléseknek. A bőr elszíneződése, különösen a sárgás vagy szürkés árnyalat, szintén jelezheti a spirituális terheltséget. Az ayn képes befolyásolni az alvási mintákat, ami álmatlanságot, vagy éppen túlzott álmosságot eredményez, rémálmokkal kísérve.
A gyomor- és bélrendszeri panaszok is gyakoriak. Hosszú távú emésztési zavarok, irritábilis bél szindróma (IBS) tünetei, vagy hirtelen étvágytalanság, illetve éppen ellenkezőleg, kontrollálhatatlan falási rohamok. Ezek a tünetek gyakran akkor erősödnek fel, amikor a nő megpróbálja elkezdeni a Korán recitálását vagy a spirituális tisztulást (ruqyah).
A fizikai tünetek hirtelen, drámai megjelenése és a gyógyszerekkel szembeni rezisztencia az egyik legerősebb jelzés arra, hogy a probléma gyökere nem fizikai, hanem spirituális. Ilyenkor a hagyományos orvoslás tehetetlen, és a lélek gyógyítására van szükség.
| Fizikai terület | Tünetek az ayn esetén |
|---|---|
| Energiatartalékok | Krónikus, kimerítő fáradtság, életerő hiánya. |
| Mozgásszervi rendszer | Vándorló ízületi és izomfájdalmak, különösen a vállak és a hát területén. |
| Bőr és haj | Hirtelen hajhullás, makacs bőrbetegségek (ekcéma, pattanások), sárgás arcszín. |
| Emésztés | IBS-szerű tünetek, állandó puffadás, étvágy drasztikus megváltozása. |
| Alvás | Álmatlanság vagy túlzott alvásigény, intenzív, zavaró rémálmok. |
Pszichológiai és érzelmi jelek

A szemmel verés talán a legpusztítóbb hatást a nő érzelmi és mentális állapotára fejti ki. Ezek a tünetek könnyen összetéveszthetők a klinikai depresszióval vagy szorongással, de az ayn esetén a tünetek oka spirituális, nem pedig kémiai egyensúlyzavar.
A hirtelen, mély depresszió egyik tipikus jele. A nő elveszíti az érdeklődését az olyan dolgok iránt, amelyeket korábban szeretett. A hobbi, a munka, sőt, még a családja iránti kötelességek teljesítése is terhessé válik. Ez a letargia különbözik a szokásos kimerültségtől; ez a lélek kimerültsége, amelyet az ártó energia okoz.
Intenzív szorongás és pánikrohamok is jelentkezhetnek, gyakran ok nélkül. A nő folyamatosan feszült, aggódik a jövő miatt, és szorongó gondolatok kínozzák. Különösen jellemző a hirtelen fellépő szociális fóbia. Az a nő, aki korábban élvezte a társaságot, hirtelen elzárkózik az emberektől, kerüli a barátokat és a családot, félve attól, hogy újra célponttá válik.
Egy másik kritikus pszichológiai tünet a vallási kötelességek elhanyagolása. A szemmel verés egyik célja, hogy elvágja az embert Istennel való kapcsolatától. A nő hirtelen nehézséget érezhet a Korán olvasásában, az imádkozásban, vagy a lelki gyakorlatokban. A spirituális energiaforrásokhoz való hozzáférés blokkolva van, ami tovább gyengíti a védelmi rendszerét.
A szemmel verés egyik fő jele, ha a hívő hirtelen ellenállást tapasztal a jóság és az istenszolgálat iránt. A Korán recitálása fájdalmat okoz, a szív megkeményedik, és a béke helyét a szorongás veszi át.
Relációs és életviteli zavarok
Mivel a nők életében a kapcsolatok és a családi stabilitás központi szerepet játszik, az ayn ezen a területen is pusztítást végezhet. Ezek a tünetek gyakran a legfájdalmasabbak, mivel közvetlenül érintik a nő boldogságát és biztonságát.
Házassági és párkapcsolati zavarok
Ha a szemmel verés egy házasságot céloz meg, a tünetek hirtelen, megmagyarázhatatlan ellentétek és viszályok formájában jelennek meg. A férj és feleség hirtelen utálatot, vagy erős idegenkedést érezhetnek egymás iránt, anélkül, hogy ennek racionális oka lenne. A kommunikáció megszakad, a szeretet és a gyengédség eltűnik, és a házasság a válás szélére sodródhat. Ez a jelenség különösen akkor gyanús, ha a kapcsolat korábban stabil és boldog volt.
Pénzügyi és karrierproblémák
A sikeres nők esetében az ayn gyakran a karrierre és a pénzügyi stabilitásra fókuszál. Hirtelen munkahelyi problémák, elbocsátás, vagy a vállalkozás váratlan csődje is lehet a szemmel verés eredménye. Az anyagi áldás (baraka) eltűnik; a pénz mintha kifolyna a kezek közül, függetlenül attól, mennyit keres a nő.
A termékenység és a reproduktív egészség megzavarása
Az ayn rendkívül gyakori célpontja a női reproduktív egészség. A tünetek magukban foglalhatnak:
- Megmagyarázhatatlan meddőség, ahol az orvosi vizsgálatok nem találnak fizikai okot.
- Ismétlődő vetélések.
- A menstruációs ciklus hirtelen és drámai zavarai, erős fájdalommal járó ciklusok.
- Komplikációk a terhesség alatt, amelyek veszélyeztetik az anya vagy a baba életét.
Ezekben az esetekben a női test a spirituális támadás csataterévé válik. A hagyományos iszlám gyógyítás megközelítése szerint, ha a fizikai tünetek nem reagálnak a gyógyszerekre, azonnal meg kell kezdeni a spirituális tisztítást.
A védekezés spirituális pillérei: A megelőzés művészete
Az iszlám tanítások szerint a szemmel verés elleni legjobb védekezés a megelőzés. Ez a spirituális prevenció három fő pilléren nyugszik: az Istenre való emlékezés (dhikr), a diszkréció és a megfelelő áldáskérés.
1. Az Istenre való emlékezés (Dhikr) és a napi invokációk (Dua)
A hívő legerősebb védelmi pajzsa a folyamatos dhikr, vagyis Isten említése. Ez magában foglalja a reggeli és esti fohászokat, amelyek speciálisan a gonosz, a Sátán és a szemmel verés ellen kérnek védelmet. Ezeket az invokációkat (dua) a Próféta Muhammad (béke legyen vele) hagyta ránk, és rendszeres elmondásuk spirituális erődítményt hoz létre a hívő körül.
Kiemelt fontosságúak a Korán utolsó három szúrája, az úgynevezett Al-Mu’awwidhat: Al-Ikhlas (112.), Al-Falaq (113.) és An-Nas (114.). Ezeket a szúrákat ajánlott minden ima után, lefekvés előtt, és reggel elmondani. Különösen az Al-Falaq szúra kéri Isten védelmét a sötétség gonoszsága, a varázslók és az irigykedők gonoszsága ellen.
„Mondd: Menedéket keresek a hajnal Uránál, a gonoszság elől, amit teremtett, és az éjszaka gonoszsága elől, ha elborul, és a csomókba fújó nők gonoszsága elől, és az irigy gonoszsága elől, ha irigykedik.” (Korán, Al-Falaq, 113. szúra)
A Bismillah (Isten nevében) kimondása minden tevékenység megkezdése előtt szintén elengedhetetlen. Ez a formula egy spirituális pecsét, amely megóvja a cselekedetet a gonosz behatásától, beleértve a szemmel verést is. Amikor egy nő belép a házba, étkezni kezd, vagy felöltözik, a Bismillah kimondása biztosítja a baraka (áldás) megmaradását.
2. A diszkréció és az alázat gyakorlása
A Prófétai hagyományok azt tanítják, hogy az emberi sikereket és áldásokat diszkrécióval kell kezelni. A túlzott dicsekvés vagy az áldások nyilvános fitogtatása olyan vonzerőt jelenthet az ayn számára, mint a méz a légynek. A bölcsesség azt diktálja, hogy a sikereket, a vagyon nagyságát, vagy a gyermekek szépségét ne tegyük feleslegesen közszemlére.
Ez nem azt jelenti, hogy titkolóznunk kell, hanem azt, hogy tudatosan kell kezelnünk, kivel osztjuk meg a személyes életünk részleteit. A nők esetében ez különösen igaz a házassági harmóniára és a gyermekek nevelésére. Ha valaki megkérdez egy nőt a sikereiről, mindig emlékeztetnie kell magát arra, hogy Isten áldását kérje, és a válaszban is Isten akaratát emelje ki. A szerénység (haya) nem csak morális erény, hanem aktív spirituális védelem is.
3. Az áldáskérés (Baraka) a mások tekintetének semlegesítésére
Ahogy korábban említettük, az ayn akkor is működhet, ha a tekintet csodálatból ered, de hiányzik belőle az áldáskérés. Az iszlám előírja, hogy amikor valaki valami szépet vagy áldásosat lát – legyen az a saját gyermeke, a házastársa, vagy egy barát sikere –, azonnal mondja ki a megfelelő formulát.
A leggyakoribb formulák:
- Masha’Allah (Lá quwwata illa billah): „Ahogy Isten akarta, nincs erő Isten kivételével.” Ez a formula semlegesíti a tekintet káros hatását, mert a szépséget és a sikert egyenesen Istennek tulajdonítja.
- Allahumma barik lahu/laha/lahum: „Istenem, áldd meg őt/őket.” Ez aktív áldáskérés.
Ha egy nő gyanítja, hogy valaki szemmel verte, és ismeri az illetőt, megkérheti az illetőt, hogy mosakodjon meg, és a mosóvizet öntse rá. Bár ez a módszer ma már ritkán alkalmazott, a hagyomány szerint ez a leghatékonyabb módja annak, hogy az ayn hatását azonnal semlegesítsük. A víz szimbolikus tisztító ereje ebben az esetben a spirituális szennyeződést távolítja el.
A gyógyítás módszere: A ruqyah és a Korán ereje
Ha a megelőzés nem volt elegendő, és a szemmel verés tünetei manifesztálódtak, az iszlám gyógyítási módszere, a ruqyah as-shari’yyah (törvényes spirituális gyógyítás) nyújt megoldást. A ruqyah nem más, mint a Korán verseinek, Isten neveinek és a Próféta által tanított hiteles fohászoknak a recitálása, melynek célja a spirituális kár, a varázslat és a szemmel verés eltávolítása.
A ruqyah folyamata és legitimációja
A ruqyah nem igényli speciális tudású papot vagy sámánt. Bár léteznek képzett raqi-k, a legjobb és legbiztonságosabb ruqyah az, amelyet a szenvedő saját maga végez el, vagy egy közeli, istenfélő családtagja segít neki. A ruqyah alapja a tiszta hit és a teljes bizalom Isten gyógyító erejében.
A folyamat általában magában foglalja:
- Tisztaság (Wudu): A rituális mosakodás elvégzése.
- A Korán recitálása: A legfontosabb versek (Ayat al-Kursi, Al-Fatiha, Al-Ikhlas, Al-Falaq, An-Nas) olvasása.
- Fújás (Nafth): A versek recitálása után a recitáló enyhén a tenyerébe vagy a szenvedő testére fúj. Ez a fújás szimbolikusan átadja a Korán áldásos erejét a megcélzott területre.
- Olaj és víz használata: A versek recitálása vízzel teli edénybe vagy olívaolajba történik. Ezt a vizet a beteg issza és/vagy megmossa vele a testét, az olajat pedig a fájdalmas területekre keni.
A ruqyah során a tünetek gyakran felerősödnek. A szemmel vert nő szédülhet, hányingere lehet, sírhat, vagy intenzív fájdalmat érezhet ott, ahol az ayn a leginkább megtelepedett. Ez a reakció jelzi, hogy a gyógyítás működik, és a káros energia elhagyja a testet.
A Korán verseinek gyógyító ereje
A Korán minden verse gyógyító erővel bír, de bizonyos szakaszok különösen hatékonyak a szemmel verés és a rontás ellen. A leggyakrabban használt és legfontosabb versek:
- Al-Fatiha (A nyitány): A Korán első szúrája, amely a gyógyítás és a menedék kérésének legfontosabb fohásza.
- Ayat al-Kursi (A trónus verse): A 2. szúra, 255. vers. Ez az egyik legerősebb védelmi vers, amely a Próféta hagyományai szerint a hívő felett őrt áll.
- Al-Kafiroon (A hitetlenek): A 109. szúra, amely a hit tisztaságát erősíti.
- Az Al-Mu’awwidhat (A három utolsó szúra): Különösen a 113. és 114. szúrák, amelyek kifejezetten a rontás és az irigység ellen kérik a menedéket.
A ruqyah rendszeres, kitartó gyakorlása elengedhetetlen a teljes gyógyuláshoz. Nem elegendő egyszer elvégezni; a spirituális védelem újraépítése időt és állhatatos hitet igényel.
A víz és az olaj szerepe a gyógyításban
A fizikai elemek, mint a víz és az olaj, spirituális értelemben is fontos szerepet játszanak a szemmel verés gyógyításában. A ruqyah-val megtisztított víz (amelybe a Korán verseit recitálták) belső tisztítóként működik. A víz ivása bejuttatja a Korán áldásos energiáját a testbe, segítve a belső szervek és a lélek megtisztulását.
A külső mosakodás, azaz a ghusl (rituális nagymosdás) szintén elengedhetetlen. A ruqyah-val megtisztított vízzel történő mosdás eltávolítja a bőrön és a testen megtapadt káros spirituális energiákat. Különösen ajánlott a fej és a test mosása. A víz elvezeti a rossz rezgéseket, és helyreállítja a nő spirituális egyensúlyát.
Az olívaolaj (különösen a tiszta olívaolaj, amelyet a Próféta is dicsért) szintén fontos eszköz. A versek olajba történő recitálása után az olajat a test fájdalmas területeire kell kenni. Ha a nő krónikus fáradtságtól, vagy vándorló izomfájdalmaktól szenved, az olajjal történő masszázs segíthet a blokkok feloldásában és a fizikai tünetek enyhítésében, miközben a spirituális energiát is átadja.
A tünetek enyhülése és a gyógyulás jelei
A ruqyah megkezdése után a tünetek nem feltétlenül múlnak el azonnal, de a spirituális tisztulás fokozatosan megkezdődik. A gyógyulás jelei a nők esetében gyakran a következők:
- A fizikai fájdalmak enyhülése: A krónikus fejfájás, a hátfájás vagy a gyomorpanaszok fokozatosan csökkennek.
- Érzelmi stabilitás visszatérése: A depresszió és a szorongás enyhül, a nő visszanyeri a béke és a nyugalom érzését (sakinah).
- Spirituális ébredés: A vallási kötelességek iránti ellenállás megszűnik, a nő élvezni kezdi az imádkozást és a Korán olvasását.
- Kapcsolati javulás: Ha a házasságot érintette az ayn, a férj és feleség közötti szeretet és megértés újra megjelenik, a veszekedések megszűnnek.
- Áldás (Baraka) visszatérése: A pénzügyi helyzet stabilizálódik, és a dolgok hirtelen újra gördülékenyen mennek az élet minden területén.
Fontos tudni, hogy a szemmel verés gyógyítása után is fenn kell tartani a spirituális éberséget. Az ayn elleni védekezés nem egyszeri cselekedet, hanem folyamatos életmód. A napi fohászok, az Istenre való emlékezés és a diszkréció gyakorlása a gyógyulás után is elengedhetetlen, hogy a nő spirituális védelmi rendszere erős maradjon.
A hit és a gyógyítás pszichoszomatikus hatásai
Bár a szemmel verés spirituális jelenség, nem szabad figyelmen kívül hagyni a hit és a gyógyítás pszichoszomatikus hatásait sem. A modern pszichológia is elismeri a hit, a rituálék és a közösségi támogatás erejét a gyógyulási folyamatban. Amikor egy nő a ruqyah-hoz fordul, azzal megerősíti a tudatos hitét Isten gyógyító erejében, és ez a bizalom önmagában is hatalmas gyógyító energiát szabadít fel.
A ruqyah rituális jellege strukturált módon segíti a nőt abban, hogy szembenézzen a problémájával, és aktívan tegyen ellene. Ez a kontroll érzés csökkenti a tehetetlenséget, amely gyakran kíséri a krónikus és megmagyarázhatatlan betegségeket. A Korán verseinek hallgatása és recitálása mély nyugalmat és békét hozhat, ami enyhíti a stresszt és a szorongást, ezáltal támogatva a fizikai test regenerálódását is.
A spirituális gyógyítás nem zárja ki a hagyományos orvosi kezeléseket. Sőt, az iszlám tanítások hangsúlyozzák, hogy a hívőnek meg kell tennie a tőle telhetőt, beleértve az orvosi segítség felkeresését is. A ruqyah kiegészítő gyógyító eszköz, amely a spirituális gyökerek kezelésére szolgál, míg az orvosok a fizikai tünetek enyhítésére koncentrálnak. A spirituális és a fizikai gyógyítás egyensúlya biztosítja a legátfogóbb kezelést.
A tawakkul (Istenre hagyatkozás) végső ereje
Végül, a szemmel verés elleni védekezés és a gyógyulás kulcsa a tawakkul, vagyis a teljes Istenre hagyatkozás. Miután a hívő megtett minden tőle telhetőt a megelőzés és a gyógyítás terén (dhikr, dua, ruqyah), a végeredményt Istenre bízza. Ez a tudat felszabadító, mert leveszi a nőről a folyamatos szorongás terhét, ami azzal jár, hogy minden áron meg kell védenie magát a láthatatlan gonosztól.
A tawakkul azt jelenti, hogy elfogadjuk: ami történik, Isten akaratából történik, és Isten egyetlen rosszat sem enged meg, ami ne tartalmazna valamilyen mélyebb bölcsességet és célt. Ez a hozzáállás spirituális ellenálló képességet kölcsönöz a nőnek, és segít abban, hogy ne engedje, hogy a félelem a szemmel veréstől uralja az életét. Az iszlám ezoterikus tanításai szerint a legmagasabb szintű védelem az, amikor a szív teljesen Isten szeretetére és a Vele való kapcsolatra koncentrál.
A szemmel verés valóságos fenyegetés, de a hívő nő számára rendelkezésre állnak a legősibb és leghatékonyabb spirituális eszközök, amelyek nemcsak védelmet nyújtanak, hanem megerősítik a hitet és a lelki békét is. A folyamatos emlékezés, az alázat és a Korán gyógyító ereje a legbiztosabb pajzs a láthatatlan ártó tekintetek ellen.