A mantrák helyes használata: a buddhista szerzetesek titkos praktikái a spirituális fejlődésért

angelweb By angelweb
23 Min Read

Az emberi hang – a rezgés, amely a tudat mélyéről fakad – évezredek óta az egyik legtitokzatosabb és legerőteljesebb eszköz a spirituális átalakulás útján. Ahogyan a vizet formálja a kő, úgy alakítja a tudatot a szavak és hangok ismétlése. A mantrák világa sokak számára a keleti vallások egzotikus mellékzöngéje, ám a buddhista szerzetesek számára ez a gyakorlat a lét alapvető építőköve, az a titkos kulcs, amely képes feloldani a karmikus kötelékeket és megnyitni a tiszta tudat kapuit. Nem csupán egyszerű szavakról van szó; a mantra egy szent formula, amely a hang és a szándék tökéletes ötvözete.

A mantrák helyes használata messze túlmutat a mechanikus ismétlésen. A buddhista szerzetesek titkos praktikái nem titkosak abban az értelemben, hogy elzárnák őket a külvilágtól, hanem abban, hogy csak mély elkötelezettséggel és a megfelelő vezetéssel válnak valóban hatékonnyá. Ez a mélyreható útmutató feltárja azokat a rétegeket, amelyeket a nyugati gyakorlók gyakran figyelmen kívül hagynak, bemutatva, hogyan lehet a hangrezgést a legmagasabb szintű spirituális fejlődés szolgálatába állítani.

A hangrezgés szent anatómiája: mi a mantra valójában?

A mantra szó szanszkrit eredetű, jelentése: „az elme védelme” (manas – elme, tra – eszköz, védelem). A mantra tehát egy olyan eszköz, amelynek célja a tudat lecsendesítése, megtisztítása és védelme a zavaró gondolatok áramlásától. Ez a védelem nem passzív pajzsot jelent, hanem aktív átalakítást. A buddhista tanítások szerint a valóság maga is rezgés, és a mantrák pontosan ezen a frekvencián dolgoznak, hogy harmonizálják a belső és külső világot.

A szerzetesi gyakorlatban a mantra nem csupán egy hangsor, hanem egy istenség, egy energia, vagy egy spirituális minőség esszenciája. Amikor egy szerzetes recitál, nem csupán a szavakat mondja, hanem megidézi azt a spirituális erőt, amelyet a mantra képvisel. Például, ha a Tara mantrát ismétli, akkor Tara, az aktív együttérzés női buddhájának minőségét hívja be a saját tudatába, hogy az a megvilágosodáshoz vezető úton vezesse őt. Ez a mély azonosulás a kulcsa a hatékonyságnak.

A mantra a tudat hangzó formája. Minden szó egy kapu, amelyen átlépve találkozhatunk a saját lényünk tiszta, rezgő valóságával.

A Vadzsrajána hagyományban a mantrákat gyakran kapcsolják a három titokhoz: a test, a beszéd és a tudat titkához. A mantra a beszéd titkát képviseli. A recitálás során a test tiszta pózban van (a test titka), a tudat pedig az istenségre és az együttérzésre koncentrál (a tudat titka). E három elem együttes, szinkronizált használata adja meg a spirituális gyakorlat teljes erejét.

A beavatás szerepe és a titkos átadás

A nyugati kultúrában bárki letölthet egy mantrát az internetről és elkezdheti ismételni. A buddhista kolostorokban azonban a gyakorlat szigorú protokollhoz kötött. A mantrák helyes használata megköveteli az átadást, a lungot (tibetiül), amely a tanító (Láma vagy Guru) és a tanítvány közötti közvetlen energetikai és tudati kapcsolatot jelenti.

A lung nem csupán egy engedély a mantra használatára, hanem a hangrezgés és a hozzá kapcsolódó spirituális erővonal átadása. A Láma, aki maga is hosszú évekig gyakorolta az adott mantrát, átadja a hangrezgés tiszta, torzítatlan esszenciáját. Ez biztosítja, hogy a gyakorló ne csak a szavakat ismételje, hanem a mantra eredeti erejével dolgozzon. E beavatás nélkül a gyakorlat hatékonysága jelentősen csökken.

A szerzetesek számára a beavatás után kezdődik az igazi munka: a számana, az elkötelezett gyakorlat. Ez magában foglalja a meghatározott számú ismétlést, ami gyakran százezer vagy akár millió is lehet. Ez a mennyiség nem öncélú, hanem a tudat mélyrétegeinek átalakításához szükséges energiamennyiség felhalmozását szolgálja. Ezt a fegyelmet és elkötelezettséget nevezzük dzsapa meditációnak.

A tanító és a mantra kapcsolata

Aspektus Nyugati megközelítés Buddhista szerzetesi gyakorlat
A mantra eredete Szövegből vagy könyvből tanult formula. Közvetlen átadás a mestertől (lung), amely biztosítja a hang tiszta vonalát.
Cél Stresszcsökkentés, relaxáció. A tudat átalakítása, a karmikus akadályok feloldása, a megvilágosodás elérése.
Gyakorlat intenzitása Alkalmi, napi 10-20 perc. Rendszeres, elkötelezett sādhana, gyakran több óra naponta.
A szándék (Niyata) Személyes célok elérése. Minden érző lény javára történő gyakorlás (Bódhicsitta).

A dzsapa négy szintje: a mélyreható gyakorlás módszertana

A szerzetesek megtanulják, hogy a mantra ereje nem csak a kiejtés tisztaságában rejlik, hanem abban is, hogy milyen szinten szólaltatjuk meg azt. A dzsapa meditáció négy fő szintjét különböztetjük meg, amelyek fokozatosan vezetik a gyakorlót a külső formától a belső, transzcendens tapasztalat felé.

1. Vaikhari (a hangos recitálás)

Ez a mantra ismétlésének legkülső szintje, amikor a hangot a környezetünk is hallja. A kezdő gyakorló számára ez elengedhetetlen, mivel segít a tudatot rögzíteni és elűzni a külső zavarokat. A hangos recitálás különösen hasznos, ha a tudat szétszórt, vagy ha az elme nagyon nyugtalan. A hang a fizikai szinten hat, segítve a légzés ritmusának beállítását és a fizikai test energiaközpontjainak felébresztését.

A szerzetesek közös gyakorlatainál (szangha) a hangos recitálás erősíti a közösségi energiát és az elkötelezettséget. Itt a hangsúly a tiszta kiejtésen és a helyes ritmuson van. A hangos rezgés segít a mantra alapvető erejének megteremtésében.

2. Upamsu (a suttogó recitálás)

Az Upamsu szinten a mantra hangja alig hallható, csak a gyakorló hallja saját maga. Ez a szint a Vaikhari és a mentális gyakorlás közötti átmenet. A suttogás segít elmélyíteni a koncentrációt, mivel kevesebb külső energiát igényel, mint a hangos beszéd, de még mindig rendelkezik a hang fizikai megtámasztásával. A spirituális fejlődés ezen a ponton már belsővé válik.

A suttogó gyakorlat növeli a belső hőt és energiát (tumo), és segít megtisztítani a beszéd finomabb energiacsatornáit. A szerzetesi fegyelem gyakran előírja, hogy a gyakorlat jelentős részét ezen a szinten végezzék, mivel ez készíti fel az elmét a tiszta belső munkára.

3. Manaszika (a mentális recitálás)

Ez az, amikor a mantra ismétlése teljesen belsővé válik, a szavak hang nélkül, csupán a tudatban jelennek meg. Ez a mantra meditáció legnehezebb és egyben leggyümölcsözőbb szintje. Itt a tudat és a mantra egybeolvad, és a gyakorló közvetlenül a tudat finom rétegeivel dolgozik.

A Manaszika gyakorlat megköveteli a legmagasabb szintű koncentrációt. Ha az elme elkalandozik, a mantra ismétlése azonnal megszakad. A buddhista szerzetesek sok évet töltenek azzal, hogy elérjék azt a képességet, hogy órákon keresztül képesek legyenek a mantrát mentálisan, tökéletes tisztasággal ismételni. Ez a gyakorlat közvetlenül a kármikus lenyomatokat célozza meg.

4. Para (a transzcendens hang)

Ez a legmagasabb szint, amely túlmutat a szavakon és a gondolati formákon. Itt a mantra már nem egy ismételt hangsor, hanem a tudat természetes, spontán rezgése. A Para szint elérése a megvilágosodás pillanataival, vagy a mély meditatív állapotokkal (szamádhi) jár együtt. A hang és a csend, a mantra és a tudat esszenciája egybeolvad.

Ezt a szintet nem lehet erőltetni; ez a megelőző gyakorlatok érett gyümölcse. A buddhista szerzetesek titkai között ez az a végső cél, ahol a hangrezgés maga a valóság, a tiszta üresség és együttérzés kifejezése.

A dzsapamala és a megszámlálás művészete

A dzsapamala segít a figyelem fókuszálásában és tisztításában.
A dzsapamala 108 gyöngyből áll, melyek segítik a meditációt és a mantrák számolását, erősítve a fókuszt.

A szerzetesi gyakorlat elválaszthatatlan a dzsapamala (imafüzér) használatától. A málák általában 108 szemből állnak, amely szám a buddhizmusban szent jelentőséggel bír: a 108 világi szennyeződést vagy a megvilágosodáshoz vezető 108 lépést szimbolizálja.

A dzsapamala nem csupán számlálóeszköz; a gyakorló tudatának kiterjesztése. Minden egyes szem megérintése a tudat egy pillanatát rögzíti, megerősítve a mantra meditáció folytonosságát. A szerzetesek számára a málát gyakran beavatják, megszentelik, és az egy spirituális tárggyá válik, amely magába szívja a gyakorlat energiáját.

A szerzetesi hagyományban szigorú szabályok vonatkoznak a málák használatára:

  • Soha nem szabad a mutatóujjat használni a szemek húzásához, mivel a mutatóujj az ego és a ragaszkodás szimbóluma.
  • A szemeket mindig a hüvelykujjal és a gyűrűsujjal kell húzni, amelyek az együttérzést és a bölcsességet szimbolizálják.
  • Amikor a málát befejezik (elérve a 109. szemet, a guru szemet), soha nem szabad átlépni rajta. A gyakorló megfordítja a málát és folytatja a recitálást az ellenkező irányba.

Ez a fegyelem biztosítja, hogy a gyakorlat minden apró mozdulata tudatos és szent legyen. A szerzetesek a málát gyakran a szívük közelében tartják, vagy a nyakukban viselik, ezzel állandóan emlékeztetve magukat az elkötelezettségre.

A mala minden egyes szeme egy újabb lehetőség a tudat megtisztítására, egy lépés a tiszta, rezgő valóság felé.

A szándék (bódhicsitta) ereje

A mantrák helyes használata terén talán a legfontosabb különbség a világi és a szerzetesi gyakorlat között a bódhicsitta, az együttérző szándék szerepe. Egy szerzetes soha nem csak a saját javára recitál. Minden egyes mantra, minden egyes kör a málán azon szándékkal történik, hogy az összes érző lény megszabaduljon a szenvedéstől.

Ez a kolosszális szándék megsokszorozza a mantra erejét. Ha a gyakorlatot tiszta, önzetlen szándék kíséri, a hangrezgés sokkal mélyebben hatol a tudatba, feloldva az önző ragaszkodásból fakadó karmikus akadályokat. A spirituális fejlődés itt nem egy egyéni teljesítmény, hanem egy univerzális szolgálat.

A gyakorlat megkezdése előtt a szerzetesek hosszú imádságokat mondanak, amelyekben megerősítik ezt a szándékot. A gyakorlat befejezésekor pedig az energiát és az érdemeket újra felajánlják minden lény javára. Ez a folyamat biztosítja, hogy a mantrázás ne váljon egoista gyakorlattá, hanem a megvilágosodás felé vezető önzetlen úttá.

A vizualizáció és a hang szinkronizálása a vadzsrajánában

A tibeti buddhizmus, a Vadzsrajána, a mantrákat rendkívül komplex és hatékony módon használja. Itt a mantrázás elválaszthatatlanul kapcsolódik az istenség (jidam) vizualizációjához és a meditációs istenség templomának vagy mandalájának megidézéséhez.

A szerzetes nem csak recitálja a mantrát, hanem vizualizálja az istenséget teljes pompájában: a ruházatát, a színeit, a kézmozdulatait (mudráit) és a szimbólumait. Ezt a vizualizációt hívják számanának. A mantra (a beszéd titka) és a vizualizáció (a test titka) szinkronizációja hatalmas erőt hoz létre.

Például, amikor valaki az Om Mani Padme Hum mantrát recitálja, gyakran vizualizálja Csenrézi (Avalokitésvara) alakját, az együttérzés Buddháját. A vizualizáció minden egyes mantrával tisztábbá és valóságosabbá válik, míg végül a gyakorló és az istenség minőségei elkezdenek egybeolvadni. Ez a buddhista szerzetesek titkos praktikája, amely a gyors spirituális átalakulást célozza.

A mantrák belső természete (Bija-mantrák)

A Vadzsrajánában különös jelentőséggel bírnak a mag-mantrák, vagy bídzsa-mantrák. Ezek egyetlen szótagból állnak, és az istenség legtisztább esszenciáját képviselik (pl. OM, AH, HUM). Ezek a mag-hangok közvetlenül a test energiaközpontjaira (csakrákra) hatnak. A szerzetesek megtanulják, hogy ezeket a hangokat a test megfelelő pontjain vizualizálják, ezzel felébresztve a belső finom energiákat (vájú).

Ez a komplex technika nem csak a tudatot tisztítja, hanem a fizikai és energetikai testet is átalakítja, felkészítve azt a megvilágosodás befogadására. A hangrezgés itt már nem csak pszichológiai eszköz, hanem egyfajta spirituális alkímia.

Az időzítés és a környezet szerepe a hatékony gyakorlatban

A mantra gyakorlásának hatékonyságát nagymértékben befolyásolja az időzítés és a környezet. A szerzetesi életet szigorú napi rutin jellemzi, amelyben a mantrázás a nap szent pillanataiban történik.

A szent órák (Brahmamuhurta)

A szerzetesek gyakran a kora reggeli órákban (a napfelkelte előtt két órával, az úgynevezett Brahmamuhurta idején) kezdik a gyakorlatot. Ezt az időszakot tartják a legtisztábbnak és a legkedvezőbbnek a meditációra és a mantrázásra, mivel a külső világ még csendes, és a tudat könnyebben nyugszik meg.

A mantrák helyes használata megköveteli a környezeti csendet és a belső elcsendesedést. Ha a gyakorlatot zaklatott, zajos környezetben végezzük, az elme folyamatosan küzdeni fog a külső ingerek ellen, csökkentve ezzel a mantra erejét. A kolostorok csendje és a meditációs termek (gompa) szentsége támogatja a mélyreható belső munkát.

A fizikai test fegyelme (Ászana)

Bár a mantra a beszédhez kapcsolódik, a test megfelelő pozíciója (ászana) elengedhetetlen. A szerzetesek a hét ponton nyugvó Vairócsana pózban ülnek (keresztbe tett lábak, egyenes gerinc, kezek a meditációs mudrában). Ez a pozíció biztosítja az energia szabad áramlását és segít fenntartani az éberséget.

A helyes testtartás megakadályozza, hogy a gyakorló elaludjon, és segít a finom energia, a prána (vagy vájú) felfelé áramlásában. A mantra rezgése így könnyebben jut el a fejtetőig, a megvilágosodás központjába.

A mantra ereje a fegyelemben gyökerezik. A gyakorlat egy szent szerződés a tudattal, amelyet nem lehet félvállról venni.

A mantra meditáció pszichológiai és neurológiai előnyei

A mantra meditáció csökkenti a stresszt és fokozza a figyelmet.
A mantra meditáció csökkenti a stressz szintet és fokozza a koncentrációt, így javítva a mentális egészséget.

Bár a szerzetesek célja a transzcendencia, a mantrák használatának tudományosan igazolható jótékony hatásai is vannak. A folyamatos, ritmikus hangrezgés mélyen befolyásolja az agyhullámokat és a tudat állapotát.

A mantra meditáció során a frontális lebeny aktivitása csökken, ami a gondolkodásért és az ítélkezésért felelős terület. Ezzel párhuzamosan nő a paraszimpatikus idegrendszer aktivitása, ami ellazulást és nyugalmat eredményez. A ritmikus recitálás bevonzza az agyat a théta és delta hullámok tartományába, amelyek a mély relaxáció és a gyógyulás állapotai.

A szerzetesek által végzett intenzív dzsapa gyakorlatok megerősítik az agy azon területeit, amelyek az empátiáért és az együttérzésért felelnek (különösen a temporális lebeny). Ez tudományos magyarázatot ad arra, miért válik a gyakorló egyre inkább együttérzővé és kevésbé reaktívvá az érzelmi ingerekre.

A hangrezgés mint tisztító erő

A tibeti hagyományban a mantrák célja a beszéd karmikus szennyeződéseinek tisztítása. A buddhizmus szerint minden gondolat, szó és tett nyomot hagy a tudatban. A negatív beszéd (hazugság, rágalmazás, durva beszéd) gyengíti a spirituális fejlődést.

A szent mantrák ismétlése, tiszta szándékkal, semlegesíti ezeket a negatív lenyomatokat. A hangrezgés olyan, mint egy spirituális mosógép, amely folyamatosan tisztítja a tudat folyását. Ezért a szerzetesek számára a napi több ezer mantra elengedhetetlen része a spirituális higiéniának.

Gyakori buktatók elkerülése a mantra gyakorlásában

A tapasztalt szerzetesek tudják, hogy a mantrázásban is vannak veszélyek, amelyek megakadályozhatják a spirituális fejlődés valódi kibontakozását. A leggyakoribb hiba a mechanikus ismétlés.

1. Mechanikus ismétlés (a papagáj szindróma)

Ha a mantrát gondolatok nélkül, rutinszerűen ismételjük, az nem több, mint ajakgyakorlat. A szerzetesek hangsúlyozzák a tudatosság (szati) fenntartását. Minden egyes szónak frissnek, újnak és szándékkal telítettnek kell lennie. A buddhista szerzetesek titkai között az egyik legfontosabb, hogy a mennyiség soha nem pótolhatja a minőséget.

A gyakorlónak folyamatosan figyelnie kell a kiejtésre, a ritmusra, és ami a legfontosabb, az istenség vizualizációjára és a bódhicsitta szándékára. Ha a tudat elkalandozik, azonnal vissza kell térni a mantra és a szándék tiszta jelenlétéhez.

2. Ragaszkodás az eredményekhez (sziddhik)

Az intenzív mantra gyakorlat gyakran eredményezhet bizonyos spirituális erőket, vagy sziddhiket (például tisztánlátást, gyógyító képességet, vagy megnövekedett intuíciót). A szerzetesek megtanulják, hogy ezeket a jelenségeket ne tekintsék célként, hanem csupán melléktermékként.

Ha a gyakorló ragaszkodik a sziddhikhez, az eltereli a figyelmét a végső célról: a megvilágosodásról és az együttérzésről. A mantrák helyes használata abban rejlik, hogy a gyakorlatot önzetlenül végezzük, mindenféle haszon reménye nélkül.

3. A túlzott intellektualizálás

Bár fontos megérteni a mantra jelentését, a túlzott intellektuális elemzés gátolhatja a mélyreható tapasztalatot. A mantra a tudat felett működik, nem pedig az intellektus szintjén. A szavak rezgése a tudat mélyén lévő finom energiacsatornákat tisztítja meg.

A szerzetesek a tudást a gyakorlat során tapasztalják meg, nem csupán elméleti síkon. A mantra ereje a tapasztalatban rejlik, nem a definícióban.

A legfontosabb buddhista mantrák esszenciája

Bár a Vadzsrajána hagyományban több száz mantra létezik, néhány alapvető formula képezi a szerzetesi gyakorlat gerincét. Ezen szent formulák jelentése messze túlmutat a szó szerinti fordításon.

Om Mani Padme Hum

Ez a hat szótagú mantra Csenrézi, az együttérzés Buddhájának mantrája. Talán a legismertebb mantra a világon, és a tibeti buddhizmus szíve. Jelentése gyakran fordítják úgy, hogy „Ó, Lótuszban lévő drágakő!”, de mélyebb értelmezése az, hogy a hat szótag megtisztítja a hat szennyeződést (büszkeség, féltékenység, ragaszkodás, tudatlanság, kapzsiság, harag), amelyek a hat létbirodalomba vetnek minket.

  • OM: Megtisztítja a büszkeséget, a déva birodalom szenvedését.
  • MA: Megtisztítja a féltékenységet, az aszúra birodalom szenvedését.
  • NI: Megtisztítja a ragaszkodást, az emberi birodalom szenvedését.
  • PAD: Megtisztítja a tudatlanságot, az állatbirodalom szenvedését.
  • ME: Megtisztítja a kapzsiságot, a preta birodalom szenvedését.
  • HUM: Megtisztítja a haragot, a pokol birodalom szenvedését.

A szerzetesek számára ez a mantra egy teljes spirituális út, amely a tökéletes együttérzés felé vezet.

Om Ah Hum Vadzsra Guru Padme Sziddhi Hum

Ez a Padmaszambhava, a tibeti buddhizmus alapítójának mantrája. Ez egy rendkívül erőteljes, tisztító és áldást adó mantra. Gyakran használják az akadályok eltávolítására és a spirituális erők felhalmozására.

A mantra a test, a beszéd és a tudat teljes megtisztítását és átalakítását célozza meg. A Vadzsra Guru (a gyémánt mester) megszólítása biztosítja a Padmaszambhava vonalának áldását és védelmét a gyakorló számára.

Om Tare Tuttare Ture Szoha

Tara, a női Buddha mantrája, aki az aktív együttérzést és a gyors segítséget képviseli. Ez a mantra különösen népszerű a veszélyek és félelmek elhárítására, valamint a spirituális fejlődés felgyorsítására.

A hangrezgés ezen formulában a félelem nélküli cselekvés energiáját hordozza. A szerzetesi gyakorlatban a Zöld Tara mantra ismétlése segít leküzdeni a belső és külső akadályokat, és gyorsan haladni a megvilágosodás útján.

A napi gyakorlat integrálása a modern életbe

Bár a szerzetesi életmód lehetővé teszi a napi több órás, elszigetelt gyakorlatot, a mantrák helyes használata elvei a modern gyakorlók számára is alkalmazhatóak. A kulcs a konzisztencia és a szándék tisztasága.

A szerzetesek fegyelméből megtanulhatjuk, hogy a gyakorlatot szent időként kell kezelni. Nem szabad a mantrázást más tevékenységekkel (például vezetéssel vagy házimunkával) összekeverni, különösen a kezdeti szakaszokban. A mantra meditáció megköveteli a teljes, osztatlan figyelmet.

A spirituális fejlődés érdekében érdemes kijelölni egy szent helyet (oltárt, meditációs sarkot) az otthonunkban, amely elkülönül a mindennapi zűrzavartól. Ez a fizikai elkülönülés támogatja a belső elkötelezettséget. A szerzetesek minden nap, ugyanabban az időben gyakorolnak, ami segíti a tudat ritmusának kialakítását. A következetesség az, ami átalakítja a gyakorlatot szokássá, majd végül a létezés természetes részévé.

A mantra mint életritmus

A szerzetesek életében a mantra nem egy elszigetelt tevékenység, hanem a létezés folyamatos háttere. A napi gyakorlat lezárása után is törekednek arra, hogy a tudatukban fenntartsák a mantra finom rezgését. Ez azt jelenti, hogy még a világi tevékenységek során is, a gondolatok áramlása helyett, a tiszta hangrezgés finom visszhangja marad a tudatban.

Ez a folyamatos éberség és a mantra energiájának fenntartása teszi lehetővé, hogy a gyakorlat gyümölcse a mindennapi életben is megjelenjen: nagyobb türelem, mélyebb együttérzés és stabilabb belső béke formájában. A buddhista szerzetesek titkai tehát nem bonyolult rituálékban, hanem a teljes, átható elkötelezettségben rejlenek.

Összefoglalás a gyakorlat elmélyítéséhez

A mantrák mélyebb megértése erősíti a spirituális fejlődést.
A buddhista szerzetesek mantrái segítik a meditáció mélyítését és a belső béke elérését, fokozva a tudatosságot.

A mantrák ereje nem a szavakban rejlik, hanem abban a szándékban, fegyelemben és energetikai átadásban, amely az ismétlést kíséri. Ha a gyakorló a szerzetesi elvek szerint közelíti meg a mantrát – tiszta szándékkal, a beavatás erejével, és a négy szintű dzsapa módszertanával –, akkor a hang valóban képes feloldani a tudat legmélyebb blokkjait.

A mantra egy híd az anyagi világból a transzcendens felé, egy rezgés, amely emlékeztet minket a saját tiszta, megvilágosodott természetünkre. A mantrák helyes használata az a kulcs, amellyel felébreszthetjük ezt a belső erőt.

Share This Article
Leave a comment