Kik az angyalok az iszlám vallásban? Ismerd meg nevüket, hierarchiájukat és legfontosabb feladataikat a Korán szerint

angelweb By angelweb
24 Min Read

Az emberi történelem hajnala óta keresi az utat a láthatatlan világ felé. A spirituális hagyományok mindegyike valamilyen módon leírja azokat a közvetítő lényeket, akik hidat képeznek az isteni és a földi szféra között. Az iszlám vallásban – mely a monoteizmus egyik legtisztább formája – ezek a lények az angyalok, azaz a malā’ikah. Létük nem hitbéli opció, hanem a hit alapvető pillére, elválaszthatatlanul összefonódva a Korán kinyilatkoztatásával és az emberi sors alakulásával.

Az iszlám teológia szerint az angyalok nem csupán éteri szellemek vagy metaforikus erők; ők valós, tudatos lények, akiket Allah teremtett a fényből, azaz nūrból. Ez a teremtési anyag alapvetően különbözteti meg őket az embertől, aki agyagból, és a dzsinnektől, akik füsttelen tűzből lettek alkotva. Az angyalok természete maga a tökéletes engedelmesség és a teljes tisztelet az isteni akarat iránt. Nincs szabad akaratuk abban az értelemben, ahogy az embert megillette, ennélfogva nem képesek bűnt elkövetni.

Létük célja egyedül az isteni parancsok végrehajtása, a kozmikus rend fenntartása és az emberekkel való interakció különböző módokon. Míg az emberiséget a próba és a választás kettőssége jellemzi, az angyalok a tiszta szolgálatot testesítik meg. Különböző formákban jelenhetnek meg, de alapvetően láthatatlanok maradnak az emberi szem számára, kivéve, ha Allah erre engedélyt ad, vagy ha emberi formát öltenek egy küldetés végrehajtásához.

Az angyalok teremtése és természete

A Korán és a hagyomány (szunna) részletes képet fest az angyalok fizikai és spirituális jellemzőiről. Azt a tényt, hogy ők fényből, azaz nūrból lettek teremtve, a legtöbb iszlám tudós a Teremtő erejének és bölcsességének bizonyítékaként értelmezi. Ez a fény természet lehetővé teszi számukra a gyors mozgást, a dimenziók közötti átjárást, és a fáradhatatlan szolgálatot.

Az angyalok nem esznek, nem isznak, nem alszanak, és nem rendelkeznek nemmel. Ez a nemiség hiánya fontos teológiai pont, mivel a pogány kultúrák gyakran női entitásokként ábrázolták őket. A Korán kifejezetten elutasítja ezt a nézetet, hangsúlyozva, hogy az angyalok szigorúan szolgáló lények, akiknek egyetlen motivációja az isteni dicséret és a parancsok végrehajtása. Fizikai formájukat tekintve hatalmasak lehetnek, szárnyakkal rendelkezhetnek – olykor kettővel, olykor hárommal, de Dzsibríl (Gábriel) esetében akár hatszázzal is, ahogy azt a hagyomány leírja.

„Dicsérjétek Allahot, az egek és a föld Teremtőjét, aki angyalokat rendelt küldöttekké, akiknek két, három vagy négy szárnyuk van. Hozzátesz ahhoz, amit akar a teremtésben. Allah bizony mindenre képes.” (Korán, 35:1)

Az angyalok száma felfoghatatlanul nagy. Az iszlám tanítás szerint mindenhol jelen vannak: a kozmoszban, a Mennyben, a Pokolban, és a Földön, folyamatosan betöltve rájuk szabott feladataikat. Vannak közöttük olyanok, akik csak imádják Allahot, és soha nem hagyták abba a dicsőítését a teremtésük pillanata óta. Mások feladatai konkrétak és közvetlenül kapcsolódnak az emberi léthez és a kozmikus rendhez.

A hierarchia és a rangsor a Korán fényében

Bár az angyalok közötti pontos, merev rangsorolás nem található meg egyértelműen a Koránban, a feladataik és az említésük gyakorisága alapján kialakult egy teológiai hierarchia. A legmagasabb rangúak azok a lények, akiket al-Malā’ikah al-Muqarrabūn néven emlegetnek, azaz a „közeli angyalok”, akik a legközelebb állnak Allah trónjához és a legfontosabb küldetéseket hajtják végre.

Ezek a fő angyalok a leginkább ismertek és a leggyakrabban említettek az iszlám hagyományban. Feladataik nem egyszerűen adminisztratívak, hanem a teremtés alapvető pilléreit érintik: a kinyilatkoztatást, az életet, a halált, és az Ítélet Napjának eljövetelét. Rangjuk azon alapul, hogy közvetlenül részt vesznek a próféták vezetésében és a kozmikus folyamatok irányításában.

A hierarchia élén Dzsibríl áll, aki a legnagyobb tiszteletnek örvend. Utána következnek Míkál és Iszráfíl. Azráílt, a Halál Angyalát is ide sorolják, bár az ő neve nem szerepel közvetlenül a Koránban, csak a feladata (a halál elragadása) és a hagyományban rögzült neve ismert.

Dzsibríl (Gábriel): A kinyilatkoztatás angyala

Dzsibríl (más néven Rúh al-Kudusz, a Szent Lélek) kétségtelenül a legfontosabb angyal az iszlámban. Az ő feladata volt a Korán versenkénti átadása Mohamed prófétának. Ez a küldetés teszi őt a legmagasabb rangúvá, mivel ő a közvetítő az isteni akarat és az emberiség számára szóló végső üzenet között.

A Korán számos helyen említi Dzsibrílt, hangsúlyozva hatalmát, erejét és megbízhatóságát. Ő nem csupán egy postás; ő egy aktív védelmezője és segítője volt a Prófétának. A hagyomány szerint hatszáz szárnyú, hatalmas lény, akinek megjelenése betölti az ég és a föld közötti teret. Amikor Mohamed próféta először látta őt eredeti formájában, a látvány döbbenetes volt.

Dzsibríl szerepe nem korlátozódott Mohamedre. Ő volt az, aki korábban is közvetítette az isteni üzeneteket más prófétáknak is, beleértve Ábrahámot, Mózest és Jézust. Az ő jelenléte a prófétaság hitelességének és az isteni üzenet tisztaságának garanciája. A teológiai értelmezés szerint a kinyilatkoztatás szentsége Dzsibríl tökéletes engedelmességén és pontosságán nyugszik.

Míkál (Mihály): Az élelem és az eső angyala

Míkál (Mihály) a második legfontosabb angyal, gyakran együtt említik Dzsibríllel. Míg Dzsibríl a spirituális táplálékot (a kinyilatkoztatást) hozza, Míkál a fizikai táplálékért és a földi jólétért felel. Az ő feladata a természeti jelenségek, különösen az eső, a növényzet és a gazdasági bőség felügyelete és irányítása.

Míkál jelenléte a kegyelem és a gondviselés megnyilvánulása. A hívők számára az ő szolgálata emlékeztet arra, hogy Allah nemcsak a spirituális, hanem a fizikai szükségletekről is gondoskodik. Az eső, amely életet hoz a száraz földre, Míkál közvetlen tevékenységének eredménye. Ez a szerep hangsúlyozza az iszlám holisztikus szemléletét, ahol a spirituális és a természeti világ elválaszthatatlanul összefonódik.

Iszráfíl: A kürt angyala

Iszráfíl az a harmadik kiemelkedő angyal, akinek sorsa és feladata az Ítélet Napjához, a végidőkhöz kötődik. Az ő feladata, hogy kétszer megfújja a Kürtöt (Súr). Az első fújás jelenti a kozmikus rend összeomlását, azaz a világ végét és minden élőlény halálát.

A Kürt első fújásakor a Földön és az Égben lévő mindenki összeesik és meghal, kivéve azokat, akiket Allah akar. A második fújáskor pedig mindenki feltámad, hogy az ítélőszék elé álljon.

Iszráfíl tehát a feltámadás és az elmúlás angyala. A hagyomány szerint ő az, aki folyamatosan a Kürtöt tartja a szájánál, várva Allah parancsát. Ez a folyamatos készenlét az iszlám eszkatológia egyik legerősebb szimbóluma, emlékeztetve a hívőket a földi élet mulandóságára és a végső elszámolás elkerülhetetlenségére.

Azráíl: A halál angyala

Bár a Korán nem említi név szerint Azráílt, a „Halál Angyala” (Malak al-Maut) szerepe egyértelműen le van írva. A hagyomány adta neki az Azráíl nevet. Ő a negyedik fő angyal, akinek kizárólagos feladata a lelkek elragadása a halál pillanatában.

Azráíl nem önkényesen cselekszik; ő is szigorúan Allah parancsait hajtja végre. A teológiai magyarázat szerint Azráílnek is vannak segítői, akik minden egyes lélek elragadásában részt vesznek, de a végső parancsot és a feladatot ő felügyeli. A halál pillanata az iszlámban nem csupán biológiai esemény, hanem egy kozmikus átmenet, amelyet ez a hatalmas angyal felügyel.

Az a mód, ahogyan a lélek elragadtatik, attól függ, hogy az illető hívő volt-e vagy hitetlen. A hívők lelkét gyengéden, könnyedén viszik el, míg a hitetlenek esetében a folyamat sokkal fájdalmasabb és erőszakosabb lehet, ahogy azt a Korán is leírja.

Az angyalok felosztása feladatkörök szerint

Az angyali légiók szervezete rendkívül komplex, és minden egyes angyal egy specifikus feladatot lát el, amely hozzájárul a kozmikus egyensúlyhoz.

A trónhordozók (Hamalat al-Arsh)

A legmagasabb rangú angyalok között találhatók azok, akik Allah Trónját (Arsh) hordozzák. Ezek a lények hatalmasak, és a Korán szerint nyolcan vannak. Folyamatosan dicsőítik és magasztalják Allahot. A Trónhordozók szerepe a teremtés stabilitásának és a kozmikus rend központi pontjának fenntartása. Méretük és erejük meghaladja az emberi képzeletet, és a róluk szóló leírások a Korán legmegrendítőbb részei közé tartoznak.

A feljegyző angyalok (Kiráman Kátibín)

Minden egyes emberi lényhez két angyal van rendelve, akiket Kiráman Kátibínnek, azaz „Nemesen Íróknak” neveznek. Ők a felelősek az emberi tettek pontos és részletes feljegyzéséért.

  • Az egyik angyal a jobb vállon ül, és a jó cselekedeteket, a jótetteket és az imákat jegyzi fel.
  • A másik angyal a bal vállon ül, és a rossz cselekedeteket, a bűnöket és a hibákat rögzíti.

Ezek az angyalok folyamatosan kísérik az embert, születésétől egészen a haláláig. Feljegyzéseik képezik majd az alapját a Végső Ítéletnek, amikor minden lélek elszámolásra kerül. A Korán hangsúlyozza, hogy semmi sem marad feljegyzés nélkül, még a legkisebb gondolat vagy szándék sem. Ez a tény erős erkölcsi ösztönzést ad a hívőknek a jó életvitelre.

A sír angyalai: Munkar és Nakír

Amikor egy ember meghal, és a sírba helyezik, két angyal érkezik hozzá, hogy kikérdezze. Ők Munkar és Nakír. Feladatuk a halott hitének és életének végső ellenőrzése. Ez az esemény, az úgynevezett Sír Próbája, az iszlám eszkatológia központi eleme.

A hagyomány szerint Munkar és Nakír félelmetes megjelenésű angyalok, akik három alapvető kérdést tesznek fel:

  1. Ki a te Urad?
  2. Mi a te vallásod?
  3. Ki volt a te prófétád?

Ha a halott hívő volt, könnyedén válaszol, és a sírja megvilágosodik, kitágul, a Paradicsom felé nyílik. Ha hitetlen volt, dadogva válaszol, és a sírja összeszűkül, kínozni kezdik, jelezve a Pokol felé vezető utat. Munkar és Nakír szerepe a köztes állapot (Barzakh) felügyelete, amely a halál és a feltámadás közötti időszak.

A Paradicsom és a Pokol őrangyalai

A mennyei és pokoli szférák is angyalok felügyelete alatt állnak.

  • Radván: Ő a Paradicsom (Jannah) fő őrangyala. Az ő feladata a hívők fogadása és a Paradicsom kapuinak felügyelete.
  • Málik: Ő a Pokol (Jahannam) fő őrangyala, a Pokol tűzének felügyelője és a kárhozottak sorsának végrehajtója. A Korán említi őt, mint a Pokol őrét, akihez a kárhozottak hiába fordulnak enyhülésért.

Ezek az angyalok a végső igazságszolgáltatás megtestesítői. Bár a Pokol angyalai végzik a büntetést, ők is csak Allah parancsait követik, ezáltal hangsúlyozva, hogy a büntetés is része az isteni igazságnak.

Az angyalok és az emberi élet ciklusai

Az angyalok segítik az emberi élet fejlődését.
Az angyalok az iszlám szerint Isten hírnökei, akik segítik az embereket életük ciklusainak fontos pillanataiban.

Az angyalok jelenléte nem csak a halál és az Ítélet Napja idejére korlátozódik; ők aktívan részt vesznek az emberi élet minden szakaszában, a fogantatástól a sírig.

A magzat formálása

A hagyomány szerint a fogantatás után négy hónappal Allah küld egy angyalt az anyaméhbe. Ennek az angyalnak a feladata, hogy lelket leheljen a magzatba, és feljegyezzen négy alapvető dolgot a gyermek sorsáról:

  1. A gyermek élettartamát (életkorát).
  2. A gyermek megélhetését (rizq).
  3. A gyermek cselekedeteit.
  4. A gyermek végzetét: boldog lesz-e vagy boldogtalan (Paradicsomba vagy Pokolba jut-e).

Ez a folyamat hangsúlyozza az iszlámban a predesztináció (qadar) fontosságát, miközben fenntartja az emberi szabad akaratot a feljegyzett cselekedetek végrehajtásában.

A védelmező angyalok (Mu’aqqibāt)

Minden egyes embernek vannak védelmező angyalai, akiket Mu’aqqibātnak neveznek. Ezek az angyalok váltják egymást, és feladatuk az ember védelmezése minden külső veszélytől, amely nem Allah akarata szerint következne be. Ők alkotják a láthatatlan védőpajzsot, amely körbeveszi az embert.

„Vannak neki [az embernek] egymást felváltó őrzői előtte és mögötte, akik Allah parancsára őrzik őt.” (Korán, 13:11)

Ez a védelmi szerep nem abszolút; ha Allah elrendelt egy eseményt, az angyalok nem akadályozhatják meg. Szerepük sokkal inkább a szellemi és fizikai stabilitás fenntartása a mindennapi életben, emlékeztetve a hívőt az isteni gondviselésre.

Az angyalok és a harc a jóért és a rosszért

Az angyalok szerepe nem korlátozódik az adminisztrációra vagy a természeti erők irányítására; aktívan részt vesznek a spirituális harcokban is, különösen a próféták és a hívők támogatásában.

Az angyalok a csatában

A Korán több helyen is leírja, hogy Allah angyali légiókat küldött a hívők megsegítésére kritikus pillanatokban, különösen a korai iszlám harcai során. A Badr-i csata (a muzulmánok első nagy győzelme) klasszikus példája ennek. Az angyalok láthatatlanul harcoltak a hívők oldalán, erősítve a lelküket és fizikai segítséget nyújtva.

Ez a segítség a hit megerősítését szolgálta, bizonyítva, hogy a spirituális világ aktívan részt vesz a földi eseményekben. Az angyalok küldése a csatamezőre a spirituális szövetség legmagasabb formája, amely megmutatja Allah teljes támogatását azok iránt, akik az Ő útját követik.

Az angyalok és a Sátán (Iblísz)

Fontos teológiai különbséget tenni az angyalok és Iblísz (Sátán) között. Míg az angyalok nūrból, Iblísz a dzsinnek fajtájából származik, akiket füsttelen tűzből teremtettek. Iblísz rendelkezett szabad akarattal, és ez vezetett a bukásához, amikor megtagadta az engedelmességet Allah parancsának, hogy boruljon le Ádám előtt.

Az angyalok soha nem tagadták meg az engedelmességet. Amikor Allah megparancsolta nekik, hogy boruljanak le Ádám előtt, ők azonnal megtették. Ez a történet, amely a Koránban részletesen szerepel, élesen elkülöníti az angyalok hibátlan természetét a dzsinnek és Iblísz hibázó, büszke természetétől. Az angyalok tehát a tiszta monoteizmus és az alávetettség mintái.

Az angyalok dicsőítése és imádata

Az iszlám szigorúan tiltja az angyalok imádatát. Bár tiszteletben tartják őket, és elismerik hatalmas szerepüket, ők továbbra is teremtett lények, és az imádat egyedül Allahot illeti meg. Az angyalok szolgálata isteni parancsra történik, nem saját akaratukból fakad, így ők maguk is imádói és szolgái a Teremtőnek.

Az angyalokba vetett hit része a hat hitpillérnek (Áman), amely nélkül a muszlim hit nem teljes. E hit elfogadása azt jelenti, hogy a hívő elfogadja a láthatatlan világ valóságát, és elismeri, hogy a kozmosz nem pusztán fizikai erők összessége, hanem egy rendszerezett, isteni akarat által irányított szféra.

A hívők és az angyalok kölcsönhatása

Bár az angyalok láthatatlanok, a hívők érezhetik a jelenlétüket. Az angyalok imádkoznak a hívőkért, különösen azokért, akik Allah útján járnak, tudást keresnek, vagy a mecsetben tartózkodnak. Ez a közbenjáró támogatás lelki erőt ad a hívőknek.

A hívők számára az angyalok jelenléte folyamatos emlékeztető a felelősségre és az elszámoltathatóságra. Tudva, hogy a Kiráman Kátibín minden tettet rögzít, a hívő arra törekszik, hogy minden pillanatban a legjobb énjét adja, hiszen a tanúk mindig ott vannak.

Összefoglaló táblázat a fő angyalokról és feladataikról

A következő táblázat összefoglalja a legfontosabb angyalok rangját és feladatát, ahogyan az iszlám teológia rögzítette:

Angyal neve Arab név Fő feladatkör Koráni referencia
Dzsibríl Jibrīl / Rūh al-Kudusz Kinyilatkoztatás közvetítése (prófétákhoz), isteni üzenetek átadása. Korán 2:97, 66:4
Míkál Mīkāl Gondviselés, eső és élelem elosztása, természeti erők felügyelete. Korán 2:98
Iszráfíl Isrāfīl A Kürt (Súr) megfújása az Ítélet Napján (a halál és a feltámadás jele). Korán 69:13 (A Kürt említése)
Azráíl Malak al-Maut A lelkek elragadása a halál pillanatában. Korán 32:11 (A Halál Angyala)
Kiráman Kátibín Kiramān Kātibīn Az emberi cselekedetek feljegyzése (jó és rossz). Korán 82:10-12
Munkar és Nakír Munkar wa Nakīr A halottak kikérdezése a sírban. Szunna (Hagyomány)

Az angyalok szerepe a kozmikus rend fenntartásában

Az angyalok az iszlám szerint a kozmikus rend őrzői.
Az angyalok a kozmikus rend őrzői, akik Isten parancsait hajtják végre, és védelmet nyújtanak a hívőknek.

Az angyalok nem csupán az emberrel foglalkoznak; jelenlétük alapvető fontosságú az egész teremtett világ stabilitásához. Ők azok, akik végrehajtják azokat a fizikai és metafizikai törvényeket, amelyek fenntartják a világegyetemet. A bolygók mozgását, az elemek egyensúlyát, és a kozmikus folyamatok minden aspektusát angyali erők irányítják, Allah parancsára.

Ezek a kozmikus angyalok, akiknek száma és funkciója csak Allah előtt ismert, dolgoznak a láthatatlan háttérben. Az iszlám teológia szerint az angyalok létének elismerése nem más, mint a Teremtő mindenhatóságának és a teremtés bonyolult rendjének elismerése. A világ nem egy kaotikus hely; minden apró részlet a tökéletes isteni terv részeként működik.

Az angyalok és az imádat helyei

A hagyomány azt tanítja, hogy vannak olyan angyalok, akik a Földet járják, és keresik azokat a helyeket, ahol Allahot imádják, vagy ahol a Koránt tanulmányozzák. A mecsetek és a tudásgyűjtő helyek különleges figyelmet élveznek. Ez a jelenlét megnyugvást és spirituális energiát hoz azok számára, akik a jóságra törekszenek.

Amikor egy hívő imádkozik, az angyalok csatlakoznak hozzá az imában, és ámennel fejezik be a kéréseit. Ez a közös imádat még szorosabb kapcsolatot teremt a földi és a mennyei szféra között. A hívő soha nincs egyedül; mindig körülveszi a fényből teremtett, engedelmes lények serege.

Az angyalok megjelenése és kommunikációja

Bár az angyalok alapvetően láthatatlanok, képesek felvenni különböző formákat, hogy kommunikáljanak az emberekkel, különösen a prófétákkal. Dzsibríl gyakran jelent meg Mohamed prófétának egy tökéletes férfi formájában, akit Dihya al-Kalbi nevű társnak neveztek. Ez a képesség az angyalok természetének rugalmasságát és hatalmát mutatja.

Az angyalok emberi formában való megjelenése mindig egy konkrét cél szolgálatát jelenti, mint például a kinyilatkoztatás átadását, vagy egy próféta megerősítését a nehéz időkben. Az angyalok kommunikációja tiszta, közvetlen és soha nem hagy kétséget az isteni forrás felől.

A modern iszlám spiritualitásban az angyalokba vetett hit mélyen beágyazódott. Ők a spirituális útmutatás, a védelem és a kozmikus rend szimbólumai. A róluk szóló tudás nem csupán teológiai érdekesség, hanem a hívő mindennapi életének alapvető része, amely folyamatosan emlékeztet a láthatatlan valóságra és a Teremtő hatalmára. Az angyalok az iszlámban a tökéletes szolgálat és a feltétlen engedelmesség élő bizonyítékai, akiknek feladata a világ működtetése az Ítélet Napjáig.

Az angyalok létezésének elfogadása a monoteista hitrendszer egyik legszebb és legösszetettebb aspektusa. Ők azok a lények, akik éjjel-nappal dicsőítik Allahot fáradhatatlanul, és akik által a földi világ és a mennyei szféra összekapcsolódik a Teremtő akaratában. Az ő tevékenységük biztosítja, hogy a jó és a rossz közötti harcban az emberi lélek útja ne maradjon magára hagyva, hanem állandó isteni felügyelet alatt álljon.

A Korán tanításai az angyalokról mélységesen befolyásolják a muszlimok világnézetét, ösztönözve őket a becsületességre, az elszámoltathatóságra és a spirituális éberségre. Tudva, hogy a Kiráman Kátibín minden szót és tettet feljegyez, a hívő igyekszik minden pillanatot imádatként és szolgálatként megélni.

A feltámadás és az ítélet napjának angyalai

Az angyalok legdrámaibb szerepe az emberi történelem végén, az Ítélet Napján (Yawm al-Qiyāmah) bontakozik ki. Iszráfíl Kürtjének második fújása után minden lélek feltámad, és egy hatalmas gyülekezési helyen gyűlik össze. Ezen a napon az angyalok betöltik a legfontosabb bírói és végrehajtói szerepüket.

A tanúk szerepe

A feljegyző angyalok, a Kiráman Kátibín, bemutatják a cselekedetek könyveit (Kitāb al-A’māl), amelyek tartalmazzák az emberi élet minden részletét. Ezek a könyvek kétségbevonhatatlan bizonyítékul szolgálnak a tettek súlyának megállapításához. A Korán leírja, hogy az emberi test részei is tanúskodnak majd, de az angyalok feljegyzései adják a hivatalos dokumentációt.

A Pokol és a Paradicsom bemutatása

Az Ítélet Napján a Paradicsomot és a Poklot is bemutatják az embereknek, és a megfelelő angyalok fogadják a bejutókat. Radván, a Paradicsom őre üdvözli a hívőket, míg Málik felügyeli a Pokol kapuit és a kárhozottak szenvedését. Ez a végső szétválasztás a Teremtő abszolút igazságosságát demonstrálja, amelyet angyali erők hajtanak végre.

A Pokolban, a hagyomány szerint, tizenkilenc angyal (Zabāniyah) felügyeli a büntetést. Ők azok a könyörtelen végrehajtók, akik biztosítják, hogy minden bűnös megkapja a tetteiért járó büntetést. Az ő létezésük megmutatja, hogy az angyali szolgálat nem csak a kegyelem, hanem a szigorú igazságszolgáltatás megvalósítását is magában foglalja.

Az angyalok és az emberi tudás határai

Az iszlám teológia hangsúlyozza, hogy az angyalok létezése a ghaib, azaz a láthatatlan világ része. Az emberi elme nem képes teljes mértékben felfogni az angyali lények természetét, számát és működését. Ez a korlát a Teremtő nagyságának és az emberi tudás korlátainak elfogadását követeli meg.

Az angyalokról szóló tudásunk kizárólag a Koránból és a hiteles hagyományból (szunna) származik. Amit Allah kinyilatkoztatott, azt elfogadjuk, anélkül, hogy megpróbálnánk emberi kategóriákba szorítani a fényből teremtett lényeket. Ez a spirituális alázat elengedhetetlen a hit tisztaságának fenntartásához.

Az iszlám ezoterikus hagyományaiban, mint a szúfizmusban, az angyalok gyakran jelennek meg mint a spirituális felemelkedés és a belső tisztaság vezetői. A szúfik számára Dzsibríl nemcsak a kinyilatkoztatás külső hírnöke, hanem a belső intuíció és a tudás forrása is, amely megvilágosítja a szívet.

Végső soron az angyalok az iszlámban a tökéletes tauhíd (monoteizmus) megtestesítői. Létük minden aspektusa azt a tényt tükrözi, hogy minden erő, minden rend és minden cselekvés egyetlen forrásból, Allah akaratából ered. Ők a láthatatlan kezek, amelyek formálják a teremtést, rögzítik a történelmet, és végül lezárják az emberi sorsot az Ítélet Napján.

Az angyalokba vetett hit tehát nem csupán egy teológiai doktrína, hanem egy mély spirituális meggyőződés, amely a hívő életét a kezdetektől a végéig áthatja, biztosítva a folyamatos kapcsolatot a földi valóság és a mennyei szféra között.

Share This Article
Leave a comment